گزارش همایش استانی -نقد و بررسی کتابهای جدید التالیف عربی



گزارش همایش استانی «نقد و بررسی کتابهای جدید التالیف عربی» گروه عربی متوسطه دوم استان خراسان رضوی با حضور استاد تقوایی

در این همایش برای نخستین بار تک‌تک سرگروه‌های عربی متوسطه دوم سراسر استان به همراه دو یا سه دبیر فعال و کارای منطقه مربوط حضور پیدا کردند. تعدادی از دبیران برجسته و صاحب نظر مشهد به عنوان مهمان ویژه به این همایش دعوت شدند. لازم به ذکر است سرگروه‌های عربی دوره متوسطه اول سراسر استان نیز به عنوان مهمان در همایش حضور پیدا کردند.

همایش راس ساعت 8:30 با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط آقای عارف نسب، قاری بین المللی و عضو گروه عربی متوسطه دوم استان خراسان رضوی، شروع شد. سپس صلوات خاصه‌ي امام رضا(ع) پخش و همزمان زمزمه گردید.

پس از آن خانم دکتر سالم سرگروه درس عربی متوسطه دوم به حضار و از جمله دکتر تقوایی خوش‌آمد گفتند و در ادامه، روند کار همایش را از آغاز تا روز اجرا تشریح کردند.

در ادامه آقای دکتر ظریف ریاست اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی استان، ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان و از سرکار خانم سالم سرگروه عربی استان و نیز از مدیریت اداره ناحیه یک مشهد، تشکر نمودند. سپس درباره برنامه درس ملی و اهمیت زبان عربی سخنانی ایراد کردند.

با اعلان خانم دکتر حسین‌زاده مجری همایش، سخنرانی دکتر تقوایی مؤلف کتب درسی عربی به مدت یک ساعت ایراد گردید.

رووس مطالب مورد اشاره ایشان:

1- بررسی برنامه درس ملی

2- جایگاه درس عربی در برنامه درس ملی

3- اهداف درس عربی با رویکرد جدید وارتباط کتاب عربی متوسطه اول و دوم

4- نظرات همکاران در مورد تغییر و تحول

در ابتدای سخنرانی دکتر تقوایی از اساتید و مولفین محترم جناب اشکبوس، دکتر عباچی و دیگر اعضای تیم تالیف و همکاران فعال به نیکی یاد کردند. وی گفتند که تألیف کتب عربی بر اساس سه محور مهم انجام می‌شود:

1) ابلاغیه مقام معظم رهبری

2) سند تحول بنیادین (شورای انقلاب فرهنگی)

3) برنامه درسی ملی (شورای آموزش و پرورش)

سپس در مورد هر یک از محورهای مذکور مطالبی ایراد نمودند.

پس از آن با مقدمه‌ای زیبا در مورد نقش مهم و انکار ناپذیر قواعد به اهمیت نقش قواعد در زبان عربی در کتب درسی اشاره نمودند و از این بخش از کلامشان با عبارت عربی «النحو فی الکلام کالملح فی الطعام» نتیجه گیری کردند که قواعد لازم است و باید هم از افراط و هم از تفریط پرهیز گردد و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، قواعد باید در خدمت ترجمه باشد.

دکتر تقوایی با مقايسه‌ي هدفهاي آموزش زبان انگليسي و زبان عربي گفت: در آموزش زبان انگليسي هدف اصلي برقراري ارتباط است و از اين رو پيشرفت در مهارتهاي چهارگانه‌ي زباني مورد نظر است، در حالي كه در زبان عربي هدف اصلي درك و فهم و استفاده از متون ديني است. وي افزود: در كشور ما درس زبان انگليسي در خارج از مدرسه از طريق آموزشگاه‌هاي آزاد و... پشتيباني مي شود، و اكثر دانش‌آموزان در مقطع متوسطه با بسياري از مفاهيم آن آشنا هستند، در حالي كه در مورد زبان عربي اينگونه نيست.» عضو گروه تالیف ادامه داد: بنابراين ما بايد براي رسيدن به هدف‌هاي آموزش زبان عربي تلاش كنيم و به اندازه‌اي به آموزش قواعد، لغات و... بپردازيم كه به دانش آموزان در درك و فهم متون ديني و تسلط بيشتر بر زبان فارسي كمك كند.

در ادامه، توسط دکتر تقوایی توضیحاتی در مورد روند تالیف کتاب عربی دهم، بیان گردید. وی با نمایش چندین اسلاید سرفصل پیشنهادی کتاب‌های عربی دهم، یازدهم و دوازدهم را تشریح کردند.

سپس توسط آقای سلیمانی سوالاتی که در روزهای قبل از سرگروه‌ها و دبیران استان و خارج استان جمع آوری شده و پس از بازنگری تایید گردید بود قرائت شد و جناب دکتر تقوایی پاسخگو بودند. این بخش از همایش نزدیک به دو ساعت طول کشید.

بخشی از این سوالات

1- میزان به‌کارگیری مکالمه در پایه‌ی دهم چگونه است؟ آیا این سیر نزولی بهره‌مندی از مکالمه کتاب‌های قبلی گروه تالیف، در کتابهای‌ دهم، یازدهم و دوازدهم ادامه می‌یابد؟

2- با توجه به سبک جدید «متن محوری» دانش‌آموزان ترکیب‌های وصفی و اضافی را چگونه تشخیص دهند؟ طبیعتا چون دانش آموز قاعده را به‌طور کامل نخوانده در خارج از جمله به مشکل بر می خورد.

3- در مورد ترجمه‌ی جملات شرطی که فعلش ماضی است، چگونه عمل شود چون ارائه قواعد ناقص است دانش‌آموز ماضی ترجمه کند یا مضارع؟ در حالی که مضارع اصح است.

4- به نظر شما قضاوت چند سال آینده - بعد از تالیف کتب متوسطه‌ی دوم- در باره‌ی تیم تالیف چیست؟

5- آیا تلفیق دینی و عربی اتفاق درستی است؟ در حالی که دین هدف و عربی وسیله‌ی رسیدن به آن و فهم متون آن است.

6- تعدادی سوال به صورت شفاهی مطرح گردید با توجه به محدودیت زمان، سوال بسیاری از همکاران قابلیت طرح پیدا نکرد.

[Forwarded from سلیمانی (arabicforum.ir)]

پس از برنامه پرسش و پاسخ جناب دکتر خدابنده ریاست محترم اداره ناحیه یک مشهد برای خوش‌آمد گویی در همایش حاضر شدند. او با اشاره به ضرورت آموزش زبان عربي در مقطع متوسطه گفت: «متون ديني ما از جمله قرآن، نهج البلاغه، صحيفة سجاديه و... همه به زبان عربي است، از اين رو يادگيري زبان عربي با توجه به اعتقادات ما امري لازم است.» وي با اشاره به اين كه در گذشته بسياري از دبيران فارسي درس زبان عربي را تدريس مي كردند گفت: « اين موضوع نشان مي دهد كه زبان عربي با زبان فارسي نيز درهم آميختگي و پيوندي نزديك دارد. از اين رو ياد گيري زبان عربي براي درك متون فارسي نيز ضروري است.» دكتر خدابنده با قدرداني از زحمات گروه عربی متوسطه دوم استان، آمادگي آموزش و پرورش ناحيه يك را براي ميزباني همايش هاي ديگر از اين دست اعلام كرد.

در ادامه خانم دکتر سالم، سرگروه عربی متوسطه دوم استان، گزارشی از کارهای انجام شده با توجه به برنامه عملیاتی ارائه کردند. بر عضویت فعال سرگروه‌ها در گروه مجازی مربوط تاکید کردند. سپس اعلام کردند که مهمترین برنامه‌های نیمسال دوم، جشنواره الگوهای برتر تدریس و جشنواره هنرهای نمایشی است. وی به تشریح روند اجرای این جشنواره پرداختند و از سرگروه‌های محترم خواستند که از حداکثر توانشان برای بهتر برگزار شدن این دو جشنواره استفاده نمایند. سرگروه زبان عربی استان، مجدد از حضور تک‌تک میهمانان تشکر کردند.

سپس چهار فیلم کوتاه پنج دقیقه‌ای از جشنواره هنرهای نمایشی دوره‌های قبل به نمایش در آمد تا سرگروه‌ها و دبیران بیش از قبل در جریان چگونگی کار قرار بگیرند.

در پایان آقای موسوی مددی در مورد کتب عربی در جهت کاربردی کردن و ایجاد علاقه و رویکرد مثبت به زبان عربی صحبت کردند و بر این تاکید کردند که شنیدن در امر یادگیری مهم است و در مورد مکالمه باید سیستمی و منظم و مستمر عمل کرد. باید از آموزش زبان انگلیسی که از خارج ایران پشتیبانی می‌گردد یا در کشورهای دیگر تدریس می‌شود، درس گرفت. در ادامه از استاد مددی، در مورد بهترین کتاب آموزش مکالمه عربی سوال شد وی پاسخ دادند کتاب گفتگوی جناب ناصر علی عبدالله برای مکالمه بسیار خوب بود به شرط اینکه مدرس هم خود ایشون می‌بود. اما در کل کتاب‌های العربیة للناشئین خوب است خصوصا با اصلاحات و بسته آموزشی که موسسه »منتدی اللغة العربیة» مشهد به آن اضافه کرده است.

در پایان برنامه با هدیایی ناقابل از جناب دکتر تقوایی و استاد موسوی مددی تقدیر و تشکر گردید.

گروه عربی (متوسطه دوم) استان خراسان رضوی

دکتر شیرین سالم – مهدی عارف‌نسب - نعمت‌اله سلیمانی

مشهد – دیماه 1394


[ بازدید : 462 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ چهارشنبه 30 دی 1394 ] [ 10:26 ] [ علی زارعی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]